Menu Sluiten

Mindfullness

Tijdens vakanties komen we vaak los van het werk en andere verplichtingen en is er veel ruimte voor ontspanning.  In de vakantie laden we ons vaak weer op en nemen  dat gevoel van ontspanning mee. We  nemen ons voor om dat gevoel vast te houden en  ons niet meer te laten meeslepen door de waan van de dag. Maar voor je het weet, val je al weer in het oude patroon. 

Mindfullness kan je helpen om het voornemen beter uit te voeren. 

Het is een training in aandacht. Het geeft rust in je hoofd en je leert je beter concentreren. Het wordt dan makkelijker om oplettend te zijn en je automatische reactiepatronen te doorbreken. Het geeft je daardoor ook meer ruimte en vrijheid in handelen. Je wordt mentaal en emotioneel veerkrachtiger en  bent  beter bestand tegen stress

Mindfullness draagt zelfs bij  aan het verminderen van stress. Het maakt ons meer weerbaar, doordat we beter omgaan met stressvolle situaties. We leren de signalen van ons lichaam beter herkennen en kunnen zo eerder  ingrijpen bij opkomende stress. 

Hoe kun je een begin maken met mindfullness?

Door te versimpelen. We doen graag veel dingen tegelijk,  zoals tv-kijken tijdens het eten of telefoneren tijdens het autorijden. 

Oefen nu eens door één ding tegelijk te doen: als je autorijdt, rijdt dan auto, als je luistert, luister dan, als je eet houdt dan de aandacht bij het eten. Je doet iets, totdat je er mee stopt, dan sluit je het af. Dan pas begin je aan het volgende.  Probeer het maar eens en ontdek hoe lastig het kan zijn om je aandacht erbij te houden.